Obrót sprzedaży internetowych wzrasta z roku na rok.
Internet jest nową żyłą handlu. A może zostanie już wkrótce jego aortą.
Przedsiębiorstwa łączą się w sieci z partnerami, klientami i swoimi
zagranicznymi siedzibami na całym świecie. Zakupując towary w Internecie
zyskuje się większy wybór, konkurencyjne ceny, możliwość zakupu na całym
świecie przez całą dobę.
Aby zaistnieć na rynku sprzedawca właściwie musi już
proponować swoje usługi i towary online. Zyskuje przez to jeszcze dodatkowy
atut: ograniczone koszty, oszczędzając szczególnie na kosztach lokalu.
Szczególnie popularnym rynkiem zbytu są takie platformy jak
E-Bay czy Amazon. Tutaj sprzedaż wydaje się niezmiernie prosta. Jednak samo
założenie konta nie wystarczy. Sprzedając na terenie Unii Europejskiej
przyjmujemy na siebie obowiązki jakie narzuca na sprzedawców dyrektywa
dotycząca praw konsumentów. Na jej podstawie dopasowane zostały przepisy
dotyczące umowy na odległość w niemieckim kodeksie cywilnym (BGB), które z
dniem 13.06.2014 r. otrzymały nowy „szlif”.
Umowa na odległość
Kiedy mówimy o umowie na odległość (Fernabsatzvertrag)?
Umowy zawierane na odległość są umowami, w których przedsiębiorca lub
jakakolwiek osoba działająca w jego imieniu oraz konsument do prowadzenia
negocjacji oraz do zawarcia umowy posługują się wyłącznie środkami komunikacji
na odległość np. listownie, za pomocą katalogów, telefonicznie, poprzez E-Mail
bądź SMS itp. (§§ 312 c I,II BGB). Do umowy musi dojść w ramach w tym celu
zorganizowanego systemu zbytu na odległość.
Należy zwrócić uwagę, że umowa i związane z nimi obowiązki
dotyczą tylko umowy zawieranej między przedsiębiorcą jako sprzedawcą oraz
konsumentem jako kupującym.
Obowiązki informacyjne sprzedawcy
Konto na E-Bay oraz opis produktu nie wystarczą. Dlaczego?
Sprzedawca w Internecie ma obowiązek udzielenia kupującemu konsumentowi
licznych informacji wyszczególnionych w §312 d BGB, Art. 246a, 246b EGBGB.
Przede wszystkim sprzedawca musi podać swoje pełne dane tj. firmę, adres
siedziby, dane kontaktowe. Dodatkowo powinien odpowiednio poinformować o
sprzedawanym produkcie, podając istotne jego cechy, pełną cenę wraz z podatkiem
VAT. Jednocześnie musi wskazać na wszystkie koszty związane z zakupem jak np. koszty
przesyłki czy transportu, wymienić warunki zapłaty, dostawy, termin dostawy
oraz wskazać na rękojmię za wady rzeczy zakupionych. O czym sprzedawca
definitywnie nie powinien zapominać: informacja o konsumenckim prawie do
odstąpienia od umowy. Tutaj przedsiębiorca zobowiązany jest do wskazania na
takie prawo, podać jego warunki, terminy, sposób i procedurę wykorzystania tego
prawa przez konsumenta. Sprzedawca powinien tutaj zamieścić również wzór
odstąpienia od umowy, który znajdzie w załączniku 2 do ustawy EGBGB:
Muster-Widerrufsformular
(Wenn Sie den
Vertrag widerrufen wollen, dann füllen Sie bitte dieses Formular aus und senden
Sie es zurück.)
- An [hier ist der
Name, die Anschrift und gegebenenfalls die Telefaxnummer und E-Mail-Adresse des
Unternehmers durch den Unternehmer einzufügen]:
- Hiermit
widerrufe(n) ich/wir (*) den von mir/uns (*) abgeschlossenen Vertrag über den
Kauf der folgenden Waren (*)/die Erbringung der folgenden Dienstleistung (*)
- Bestellt am
(*)/erhalten am (*)
- Name des/der
Verbraucher(s)
- Anschrift des/der
Verbraucher(s)
- Unterschrift
des/der Verbraucher(s) (nur bei Mitteilung auf Papier)
Datum
_________
(*)
Unzutreffendes streichen.
[1] Anl. 2 neu
gef. mWv 13. 6. 2014 durch G v. 20. 9. 2013 (BGBl. I S. 3642)
[2] Im BGBl. I
sind die hier in eckigen Klammern wiedergegebenen Bezugnahmen auf die
Gestaltungshinweise als geschlossene Kästchen dargestellt.
Dodatkowo przedsiębiorca musi wskazać, kto ponosi koszty
przesyłki w sytuacji odstąpienia od umowy.
Na tym jednak jeszcze nie koniec. Sprzedawca powinien jak
najszybciej udostępnić kupującemu treść zawartej umowy bądź potwierdzenie
zawarcia takiej umowy na trwałym nośniku danych, najpóźniej w momencie
otrzymania towaru.
Konsumenckie prawo do odstąpienia od umowy
W celu ochrony konsumentów przed pochopnym zawarciem umowy,
europejski ustawodawca wprowadził możliwość do odstąpienia od umowy bez
konsekwencji dla konsumenta. Szczególnie w sytuacji zawarcia umowy w domu przy
drzwiach, przez telefon bądź Internet konsument daje się ponieść chwili,
przekonać sprzedawcy i działa nieprzemyślanie, czego później żałuje. I tutaj
znacząca staje się możliwość odstąpienia od umowy. Termin odstąpienia od umowy
wynosi 14 dni i rozpoczyna się z dniem otrzymania zakupionego towaru. Jeśli
jednak sprzedawca nie poinformował konsumenta uprzednio o swoim prawie do
odstąpienia od umowy, termin nie rozpoczyna biegu. Wtedy konsument może
odstąpić od umowy w terminie 12 miesięcy i 14 dni.
Odstąpienie od umowy również dla Download i App
Najbardziej znaczącą zmianą wprowadzoną przez reformę w roku
2014 zapewne jest wprowadzenie możliwości odstąpienia od umowy przy sprzedaży
produktu w formie Download oraz App. W związku z aktualną możliwością zakupu
książek, muzyki, programów itp. digitalnie powstał dla ustawodawcy problem
związany z prawem odstąpienia od umowy. Dlaczego? Gdyby kupującemu umożliwić
odstąpienie od umowy mógłby on zakupić ebook’a ściągnąć zawartość po czym
odstąpić od umowy bez zobowiązania do zapłaty. W tych sytuacjach ustawa od
czerwca tego roku wprawdzie przewiduje prawo do odstąpienia od umowy, ale w
nieco okrojonej wersji. Prawo do odstąpienia od umowy wygasa w momencie kiedy
sprzedawca rozpoczyna realizację zamówienia (udostępnienie pliku) po tym jak
konsument jednoznacznie wyraził na to zgodę i jednocześnie potwierdził
znajomość utraty prawa do odstąpienia od umowy wraz z rozpoczęciem realizacji
zamówienia.
W ten sposób ustawodawca rozwiązał problem związany z
zakupem digitalnych produktów, tworząc niestety jednocześnie kolejne formalne
obowiązki dla sprzedawcy.
Konsekwencje zaniechania obowiązków
Niewypełnienie wyżej wymienionych obowiązków zasadniczo
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Co to oznacza? Przede wszystkim daje to
możliwość konkurencji do wezwania do zaniechania. Często konkurenci wynajmują w
tym celu kancelarie adwokackie, co powoduje koszty, które zwrócić winien
przedsiębiorca nie wypełniający obowiązku. Taki przedsiębiorca zobowiązany jest
do podpisania deklaracji o zobowiązaniu się do zaniechania pod groźbą kary
pieniężnej. Jak widać niedopilnowanie obowiązków informacyjnych się nie opłaca,
a na straży praw konsumenta stoją sami przedsiębiorcy – konkurenci.
For our foreign clients here a summary of the press release in English and German:
Fernabsatzrecht –
Pflichten des Verkäufers bei Fernabsatzverträgen. Der Umsätze der Online-
Verkäufe steigen rasant. Das Internet ist eine pulsierende Ader des Handels.
Bald vielleicht sogar die Hauptschlagader. Die Unternehmer vernetzen sich im
Internet mit Handelspartnern, Kunden, ausländischen Niederlassungen. Der
Warenkauf im Internet ermöglicht eine größere Auswahl, konkurrenzfähige Preise
und die Möglichkeit des Einkaufs auf der ganzen Welt rund um die Uhr. Der
Verkäufer muss dabei immer an seine Pflichten gegenüber den Verbrauchern
denken. Hierzu gehören vor allem umfangreiche Informationspflichten zum
Widerrufsrecht, die Pflicht zur Vorlegung des Muster-Widerrufsformulars,
Aufklarung über die Widerrufsfrist, und weitere. Die Reform des
Fernabsatzrechts im Jahr 2014 brachte eine interessante Neuregelung: nunmehr
unterliegen auch Verträge über den Kauf von digitalen Waren (Ebook, Audiobook,
App ua.) dem Widerrufsrecht. Natürlich eingeschränkt: fängt der Verkäufer an
den Vertrag zu realisieren und hat der Verbraucher hierzu seine Zustimmung
erteilt, verliert der Verbraucher das Widerrufsrecht (wenn er zuvor bestätigt
dies gewusst zu haben).
Obligations of the seller in distance contracts.
The
turnover of online sales is rising rapidly. The Internet is an artery of trade.
Soon, perhaps even the aorta. The entrepreneur networks in the Internet with
trading partners and customers. The purchase of goods on the Internet allows a
greater selection, competitive prices and the possibility of purchasing around
the world around the clock. The seller always has to think of his duties
towards consumers. These mainly include extensive disclosure requirements about
the consumer right to cancel the contract, like the duty to present a pattern
cancelation statement, elucidation about the cancelation period, and more. The
reform of the distance selling law in 2014 brought an interesting new rule: now
also the purchase of digital goods (Ebook, Audio Book, App and others.)
includes the right to cancel the contract. The right is of course, restricted:
When the seller starts to fulfil the contract and the consumer has given his
consent, the consumer loses the right to cancel (if he previously confirmed to
have known this).
Kontakt:
Rechtsanwaltskanzlei
Dr. Schulte und Partner Rechtsanwälte
Malteserstrasse
170/172
12277 Berlin
Telefon: (030)
71520670
Telefax: (030)
71520678
e-Mail:
dr.schulte@dr-schulte.de
Internet: http://www.berlin-adwokat.pl
Autor:

Patrycja Mika
Rechtsanwältin (adwokat według prawa niemieckiego) Patrycja Mika
Autor odpowiada za treść publikacji.
Autor odpowiada za treść publikacji.
Status: Adwokat Patrycja Mika jest partnerką kooperacyjną
kancelarii prawniczej „Dr Schulte i prawnicy”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz